12 oktober 2009

Får jag bjuda på kaffe?

Så var det plötsligt en ny vecka. Helgen har passerat utan en enda droppe regn! Här i Bergen, i oktober, betyder det att helgen varit suverän. Jag har bland annat varit i skogen och letat efter en passande gren, stökat till rejält i vardagsrummet och gjort ett superfynd till en av mina samlingar. Dock inte till den samling jag visar bilder på idag.
Jag har en liten samling te- och kaffekoppar i söta pastellfärger. De är romantiska och mormorsaktiga, perfekta till den där bjudningen med 7 sorters kakor.
Vissa är billiga loppisfynd, som de två blommiga på första bilden. De köpte jag för kanske 35 kronor stycket. Den helt underbara med fjärillar är från Wedgewood och kostade betydligt mer... Därifrån kommer också den rosa med prickar, det var faktiskt den första jag köpte.
Den lilla söta rosa på bilden ovan, från norska Egersund, är köpt i en antikhandel här i Bergen. Man kan hitta denna variant i flera olika pastellfärger, men jag kanske nöjer mig med denna. Som ni ser är jag ju inte ute efter att samla på mig flera av samma sort. The more the merrier är det visst någon som sagt*.


*Eller var det filmen som kom först, innan någon sa det? Den kom 1943, filmen alltså.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka underbara små söta kaffekoppar :)

Kram Åsa

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

hallojs!!Så mysigt med så vackra koppar!! Kul att trenden har vänt, att öron o fat , o mormorsstuket är inne igen..det gillar jag;))

Kramis ♥

Christine Louise sa...

Ja takk :)
Nydelig samling du har :)

Klem fra meg..

Mitt hvite hus sa...

HM... tar gjerne en kopp te jeg... hihi...

for en herlig smaling kopper du har... liker alle sammen jeg..
klem Kerstin

Margrethes hus og hage sa...

Så lekre kopper! Mormoraktige var en skjønn beskrivelse :)

Ønsker deg en fin kveld! Hilsen Margrethe

Kort og Søm sa...

Nydelige kopper!
Fredrikke :o)

Lissen sa...

Vilka rara koppar. Får lite kaffereps känsla när jag ser dom.
Tänk vad glad man kan bli att bara se något fint.
Kram, min vän!

Tidsmästarinnan sa...

Å vad kul om vi hade kunnat ta en kopp och babbla lite! Särskilt i sådana ljuva koppar :-)

Ja ibland får man lite kommentarer när man skall fotografera så fint till bloggen här hemma, he he... Vilka otroligt härliga bilder med rosorna... jag gillar!
Kram - ta hand om dig!
Susanne

Gro sa...

Så mange skjønne kaffekopper du hadde - likte best de første - de med roser på - skal lete etter slike på loppis i høst... Klem og ha en vakker dag - fra Gro!

millandante sa...

Jag kommer GÄRNA på kaffe och sju sorters kakor! Undrar vad vi hade pratat om..hihi..
Blev helt förälskad i den rosaprickiga koppen!
Kram

Fröken Fräken sa...

Om det är du som köper upp söta kaffekoppar så är det jag som köper assietterna och faten! Jag har inte samlat på mig särskilt många koppar, men fat har jag i määängder (även om jag ibland "glömmer" bort det för att kunna köpa fler...)

Ja, här är det ju så att om det inte regnar i oktober så är det istället kallt. Brrr! Och lite skumt med alla minusgrader innan löven försvunnit. Nu står träden där med frusna löv och det ser deppigt ut på något sätt... så jag hoppas nog på egn ändå.. ;-)

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Hei Jill!
Hvordan går det med deg da? Overlevd høsten med alt det regnet uten depresjon, haha.
Det har vært helt grusomt, men nå er været bra, håper det varer lenge!!
Vidunderlige kopper du viser, de får meg til å smile og DA er de fine altså!
Ha det godt, vi blogges ved.
God klem

Anne sa...

Hej!
Vilka underbara koppar du har - riktigt ögongodis för mig som är galen i koppar och hamstrar dem :)

Kram Anne