20 augusti 2010

IKEA 2011

Ja, den kom även i år. IKEA-katalogen. Av någon anledning släpps den faktiskt tidigare här i Norge än i Sverige. Vår katalog damp ner i brevlådan igår (jag säger vår, även om jag egentligen anser att den är min...). Efter två genombläddringar måste jag säga att jag gillar årets katalog. De tendenser man sett både i inredningstidningar och på bloggar finns även i IKEA-katalogen. Det är maximalism snarare än minimalism. Vi letar i gömmorna och tar fram sådant som ger våra hem den där personliga känslan. Det rustika, traditionella och vänliga tar plats.
Våra hem är den plats vi drar oss tillbaka till, där vi bara kan vara oss själva. Det är helt okej att inreda för oss själva och familjen, med sådant vi tycker om, och inte för att vi ska ha ett fint hem att visa upp för andra. Och nog bjuder vi mer på oss själva på det sättet? Gäster som kommer till ett personligt inrett hem, som tydligt visar att "här bor vi", måste ju känna sig ännu mer välkomna hem till oss.
När det gäller färger verkar det gula, som sågs i förra årets katalog, ha ersatts med rött. En varm röd färg, som ett utropstecken på någon enstaka möbel. Dessutom ser man mycket blått och blågrått, både i ljusare och mörkare toner. Och som bas dominerar fortfarande det vita, med kontraster i svart, grått och biege. Dessutom tas det in möbler och detaljer i trärent och rotting.
Även om jag inte hittade speciellt många nyheter som jag måste ha, tycker jag om katalogen som inspiration, för rummen och miljöerna på bilderna. Och det är väl egentligen inspirationen som är det viktiga. Om vi nu ska inreda våra hem med personliga ting kan man inte riktigt köpa allt på IKEA. Då gäller det att man tar sig en titt i de egna gömmorna, fyndar på loppis eller hemma på mormors vind och av och till tar fram pensel och färg för att förvandla en gammal möbel till en ny pärla. 

Alla bilder i detta inlägg är fotograferade direkt från IKEA-katalogen.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vill också att den ska dimpa ner här, verkar finnas mycket godbitar!
Kram/Mira

Pysselpralinen sa...

Jag gillade årets katalog. Och eftersom jag bor i IKEA:s hemtrakter så hittade jag ett par bekanta ansikten bland bilderna, kul att se det också. Ditt kollage av bilderna är ju toppen!
Kul att du har ändrat din presentation. Och jag måste säga att jag tycker att det är alldeles strålande att du lämnar olje-bloggandet åt någon annan. ;-)

Jag delar din åsikt om doftljus, jag har inga hemma, det funkar inte. Men de där kartongerna är alldeles ljuvliga. Tycker det är fullkomligt normalt att köpa en sak bara för att den är så tjusigt förpackad! :-)

Katta sa...

Jasså, det är i Norge man ska bo för att få den i tid ;D Här kommer den när den kommer.Sder fint ut på bilderna. Ha en bra helg, kram Katta

Gardenhouse sa...

Ska bli kul att se när den dimper ner hos mig.

Trevlig helg på er,
kram Sussi

Villa Vinkelhaken sa...

Åh, jag längtar tills den kommer hit också!!! Bara sitta och mystitta och få inspiration :)

Ha en trevlig helg!
Kram Jenny

Monkan sa...

Åh har du fått den! Jag har förberett Ankomsten, puffat upp soffkuddarna lite extra för att kunna sitta läääänge och bläddra :-) Nädå, men jag har tagit bort "reklam nej tack"-lappem från dörren, annars får man ingen katalog. Katalogen fyller 60 år i år läste jag i Metro i morse, kul med en liten försmak av årets upplaga här, hoppas jag får den på måndag!

Åh vilka finaa gerbera du köpt, en av mina absoluta favoritblommor, underbara bilder.

Lissen sa...

Precis så känner jag det också, att katalogen är en inspiration med sina bilder och där kan man ju plocka uppslag.
Men man vill ju ha sin personliga touch och inget kataloghem.

Gillar att det inte är minimaliskt.(Men det har jag aldrig haft) Det ska synas att det är ett hem!
Ha en skön helg! Kram Lissen

Livet på Vestergård sa...

Oj den skulle gärna få dimpa ner i min postlåda också. Jag behöver fler köksstolar, så ett Ikeabesök blir det i höst :)
Ha en fin helg! Kram Kicki

Rosa sa...

Katalogen ligg på stovebordet, men eg har endå ikkje fått tid og ro til å åpne den. Det gler eg meg til, og endå meir etter å ha lese innlegget ditt!

ha ei god helg, Jill!

Anonym sa...

Jag avskyr katalogen...... Denna katalog som jag älskade i 'mitt förra liv' har nu blivit en bisats.

Däremot älskar jag att besöka Din personliga blogg, kantstötta saker & min nya 'vinga och snea' tillvaro.

Det liv som jag levde i hundra år, alltså innan 'det vinga & snea' kom med i bilden' älskade jag också katalogen med stort K.

Min sensmoral eller tes är väldigt enkel, man kommer in i olika livskapitel och det är väl dejligt!

Dina kommentarer gör mig vardagsglad och det är härligt att Du finns i min bloggvardag!

LAV

Agneta

Fröken Fräken sa...

Ingen katalog här än till mig, skandalöst! ;-D Jag håller med dig, för mig är katalogens bilder mer inspirerande till att hitta på egna inredningar än att jag just måste åka till Ikea och köpa exakt likadana möbler och grejer som på bilden. Jag kan tycka att katalogerna de senaste åren har varit lite för röriga och rummen lite väl övermöblerade med grejer, så jag hoppas att det är annorlunda detta år.