30 april 2009

Vitmålade ljusstakar


Något det finns mycket av på loppmarknader är mer eller mindre vackra ljusstakar i keramik, till en billig penning. Rent färg- och mönstermässigt passar de kanske inte riktigt min smak, men det går ju att fixa till.


Jag har målat dessa med vit täckande porslinsfärg, inköpt på Panduro. Trots att den är täckande så har det krävts 4 lager. Jag vet fortfarande inte om de är helt vita. Jag tycker jag ser färgskiftningar, men det kan ju bero på att jag blivit lite "vitblind". De två första strykningarna målade jag med pensel, men det var svårt att få till en bra yta, så jag gick över till svamp på de två sista. Det blev mycket bättre och slutresultatet är en lite kornig yta.

Jag är helnöjd med förvandlingen och nu när ljusstakarna är vita kommer formerna fram så mycket bättre. Just nu står de tillsammans i grupp, med mörkt lila ljus. En liten bukett med vitsippor och blåbärsris plockade jag in och placerade i en ljuskopp. Tändsticksasken har jag dekorerat med mönstrat papper och en liten rosett.

Ljusstakarna står på ett litet pottskåp i vardagsrummet. Ja, ska jag nu vara ärlig har jag burit allt till vardagsrummet, ställt upp och fotat för just detta inlägg. Det ser onekligen intressant ut med denna lilla pyntade hörna, i ett för övrigt kaosartat renoveringsvardagsrum.

I pottskåpet ligger några av mina inredningsböcker. I nästa inlägg planerar jag att visa er lite mer av boken "The simple floral home". Tills dess får ni ha en riktigt fin långhelg och förhoppningsvis njuta av härligt vårväder.