13 juni 2011

LILA BLOMNING

Dekorationerna på den svarta brickan på matbordet förändras ofta och nu när det blommar för fullt utomhus är det självklart blommorna som står i fokus även inne. Att använda sig av en bricka till att dekorera på är förövrigt en bra tips, då det samlar ihop och ger en tydlighet. 
Vackert mörklila violer, som är härligt vildvuxna och spretiga, ger ett ohögtidligt intryck. I de mindre ljuskopparna flyter avklippta violer och en blomma från en spansk marguerit. Den vita kronan är tillverkad av Monica Johansson, de mindre ljuskopparna av Maria Holmberg.

Här hemma har jag idag njutit av en ledig dag vid symaskinen. Annandag Pingst är helgdag här i Norge, och det har verkligen varit skönt med en extra vilodag denna helg. Jag kom hem från Tromsø igår kväll och sena kvällar, tillsammans med en lagom stort mängd vin, hade satt sina spår. Nu har jag dock sovit bort ringarna under ögonen och kommit ikapp med syprojekten (som är hemliga tills dess levererade till jubilarer) och ska nog klara av den lite kortare arbetsveckan som väntar från imorgon.

Visste ni förresten att färgen lila står för visdom, värdighet, oberoende, kreativitet, mysterier och magi (källa Wikipedia)? Känns som en ypperlig färg att omge sig med, både på blommor och andra detaljer.

27 kommentarer:

Tina sa...

Blommornas färg är ljuvliga!
Här har det minsann varit vanlig dag och ingen ledighet. Bara att kämpa på i regnet..
Nä, så illa är det inte alls och jag drar ner tempot på utefixet lite och det är ganska skönt.

Ha en trevlig kväll!

Rosa sa...

Eg har fått meir og meir sansen for lilla.... kanskje det er kreativiteten i meg som er i utvikling. I hope so!

Vakre blomar, iallefall! Og herlegt med ein sydag, sjølv om det vel har vore noko som minnar om sommar i Bergen idag? Eg tok båten derifrå i formiddag, og her i Sandnes er det overskya og sur vind. Greit nok, sidan to dagar skal tilbringast på kurs :)

God veke!

Linda sa...

Lila är en härlig färg!
Jag älskar Maria Holmbergs keramik!!!
Ha en fin vecka =D
Kram, Linda

Jannicke sa...

jaaa, lilla er bare SÅ nydelig!! Vakre bilder :o)
Klem J.

margot sa...

I like your blog, is beatiful.
Margot

tinajo sa...

Vackra bilder och blommor! :-)

Mitt hvite hus sa...

Nydelig farge på violaen...

En må bare nyte blomstene inne så langt...

Så fin brikke O=))


ha en fin uke Klem Kerstin

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Heisan! Enig, lilla er en vakker farge, spesielt mot hvitt! Skjønne bilder hos deg.
Klem

Petra / Popetotrora sa...

Vilka härliga dekorationer! Man blir alldeles lycklig av att se brickan. :-)

Unknown sa...

Som sagts tidigare. Fint det blev med de lila blommorna mot den svarta brickan och keramiken är underbar :)
Kram Maria

Monkan sa...

Mitt bloggande går sååå segt just nu, klister i tangenterna kanske? Nä, tidsbrist helt enkelt, men nu gör jag ett ryck och kollar igenom allt jag missat i favoritbloggarna och här måste jag ju börja med att skriva... förvaringsbänken, ursäkta ordvalet men skitsnygg helt enkelt :) Och allt fint som du har den gör ju inte saken sämre heller.

Pallen, superfin den också, stämplad text är ju så fint. Och tapeten, kan det finnas något så snyggt???!!!
Jättefint arrangemang på brickan. Jag köpte en lila viol för några veckor sedan men det tog inte många dagar förrän jag nästan tagit kål på den... Jag tror den återhämtat sig nu men de söta och doftande blommorna är ju väck, så tur då att jag kan titta på fina blommor här istället :) Ja din blogg är ju rena lyckopillret, så sprängfylld av så fina bilder på så fina saker.

Arja sa...

Hejsan! Vilken mysig blogg du har med mycket fina bilder. Jättefint med blommorna på brickan :O)
Ha det gott kram Arja ♥

Anneli sa...

Nu genast blev jag väldigt mycke lila....
Härliga bilder
Kram

Gardenhouse sa...

Ja så fint brickan blir prydd varje årstid, och varje årstid har ju sin tjusning.
Så smartigt du gör av gamla tidningar!
Hoppas roligheterna var roliga =)
Kram Sussi

Basilica sa...

Dina bilder är så vackra och avstressande. Tack.

Johanna sa...

Jag älskar violer!

Kram Johanna

Therese sa...

Vilken härlig helhet du skapat med dessa blommor! Ögongodis! Hoppas du haft en fin dag och njuter av kvällen <3 Kram

himlaverket sa...

Ja, lila färg känns lite mystisk på nåt sätt.
Jag tänker alltid på Indiska när jag tänker på färgen lila...ni kanske inte har Indiska i Norge..
Kram ullamaria

Anonym sa...

Oj så otroligt vackert det var!

kristina - ingen vanlig dag sa...

Så fint du har det på din bricka! Det är verkligen härligt nu med alla blommor som man kan plocka och ta in.

Kram till dig!
/Kristina

Fiffiga Systrar sa...

Härligt sommarfint du har det! Spännande att se dina syprojekt! Hoppas du får en fin fin dag! /Emelie

Anonym sa...

vad härligt det ser ut! Gillar också de lila violerna massor! speciellt ihop med de svarta!

Kram p.

Emelie - Mamman som älskar vitt sa...

Sååå vackert!!! :-)
Kan du hjälpa mig??
Är med i en tävling på facebook där jag kan vinna en barnvagn. Så snälla kan du gilla den här butiken+bilden på vårat får så vi vinner?! :)

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150225995202491&set=o.134948459896859&type=1&theater

Vill så gärna vinna, länkar alla i ett inlägg när tävlingen är över, på min blogg! :)

Ha en fortsatt fin dag!

millandante sa...

Ljuvliga bilder!! Väldigt vackert dekorerat!

Kram:)

Johanna Stålros sa...

Underbara färger, och jättefina bider! Kram Johanna

Pysselpralinen sa...

Vilket långt och härligt inlägg! Och lärorikt! :-) Visste inte vad färgen lila stod för, trots att den är en favorit. Särskilt syrenlila...:-) Visst är det något särskilt med violer.:-)

En ledig dag vid symaskinen låter helt underbart. Jag måste verkligen se till att jag skapar mig en sådan dag också. Stänga ute allt annat "fix" som pockar på uppmärksamheten och istället bara sy! Undrar just vad det var du sydde? :-)

Möbler sa...

Läckert lila! Tack för inlägget, riktigt bra.