19 april 2011

GUSTAVIANSKA DETALJER

Fabrikens tisdagstema denna vecka är tidstypiska detaljer, ett inte helt lätt uppdrag när man bor i en lägenhet från 1959, som blivit renoverad ett antal gånger och som idag känns väldigt neutral när det gäller tidsstämpel.

Då är det allt bra tur att jag varit på resande fot till den svenska huvudstaden och bott på hotell. Denna gång valde vi att bo på Hotell Stureplan, ett mysigt hotell inhyst i en byggnad från 1800-talet. Vi har bott i ett av deras klassiska rum, som är inredda i Gustaviansk 1700-talsstil med eleganta möbler, takstuckatur och kristallkrona.
Rummen är individuellt inredda, med olika färger och möblemang, och vi har bott i ett rum med ljust gula väggar och möbler i vitt med en del detaljer i svart. Ovan syns bilder på krisallkrona, stuckaturen i taket och en del av sänggaveln.
Bordsskivan på det månformade bordet ovan var vackert målad i ett rutmönster. Tyvärr rymdes inte bordet i min resväska, så chansen att smyga ut från hotellet med bordet med mig hade väl varit minimal. Nu har alltså min önskan efter ett månformat bord intensifierats och just precis så här ska det målas när jag väl hittar det.

Jag blev väldigt förtjust i kombinationen av vitt, ljust gult och svart. Det känns både klassiskt och modernt. Att den svarta färgen som använts dessutom är matt och något "sotad" gör att kontrasten inte blir för skarp utan färgerna flyter fint ihop.

16 kommentarer:

LissenTo sa...

Väldigt tjusigt och jag hoppas du har hunnit att njuta av Stockholm också. För vackert har du bott, ser jag.

Den sotade, svarta färgen på bordet gör som du säger inte kontrasterna så skarpa, det är ett plus.

Hoppas du hittar ditt bord snart :-)

Kram Lissen

Ullis sa...

Härliga bilder! framförallt bordet!
Ha en br dag!
Ullis

Unknown sa...

Så vackert! Stuckaturen och lampkronan blev jag totalförälskad i :)
Kram Maria

VitaVardagen sa...

Så vansinnigt snyggt! :) Kram Johanna

Tina sa...

Bordet är ju bara så snyggt!!
Blir alldeles vimsig när jag ser det, de andra bilderna är också så himla fina..

Ha en skön kväll!

Petronella sa...

Snyggt! Och vad mysigt att få bo i ett sånt rum.. Jag hittade ett jättefint bord på blocket en gång med "chackmålad" skiva och gjutjärnsunderrede! Dessvärre fick jag inget svar när jag mailade säljaren så det var väl någon som hunnit före :(

Ha det gott //Petronella

Gardenhouse sa...

Så tjusigt rum ni bott på! Kan tro att man bara vill vara kvar och njuta av det, hade ni tid att sova?
Så läckra tavlor i sovrummet du har!
Kram Sussi

Fröken Grön sa...

Oj, jag trodde inte att det fanns så fina hotellrum! Där hade man ju kunnat tänka sig att flytta in för gott, hehe!
Passar på att önska dig en riktigt skön påsk!
/Anna-Karin

Nyanser av vitt sa...

Så fint ni bodde och jag hoppas också att helgen i vår vackra stad var bra. Sköt om dig
Kram Agneta

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vilka fina bilder du visar, så härliga inredningsdetaljer. Det är roligt att bo på ett hotell med fina rum och möbler. Jag skulle vara otroligt nyfiken på att se de övriga rummen.

Månbord står även på min önskelista=)

Ha det fint och må så gott!
Kram,
Regina

Rosa sa...

Eg kunne nok klart ei natt og to i det rommet ;) Nydelegt!

God påske, Jill!

Dronninghuset sa...

Takk for koselig hilsen.-))
vakre bilder i bloggen din.... liker!

ønsker deg en riktig god påske,
klem Tove i
dronninghuset.b.c

Anonym sa...

Vilket vackert hotellrum, som en dröm!!!! Är själv helt besatt av den gustavianska stilen och skulle lätt kunna möblera hela hemmet med gustavianska möbler. Tyvärr saknas pengar för att lyckas med projektet :)

Lycka till med bord letandet!
Kram Maria

Nilla Q sa...

Åh, så fint!!! Trevligt att bo på hotell också.-)

Kram Pernilla

tinajo sa...

Så fint, det är så charmigt med stuckatur tycker jag! :-)

Tina sa...

Jag vill önska dig en riktigt solig och rolig Påskhelg!

Stor kram Tina