31 januari 2010

VITMÅLAD RESVÄSKA

Ibland behöver man förändra på ting. Allt ska verkligen inte vara som det alltid varit. Min gamla resväska hade sett ut varit precis som den alltid gjort innan den kom i min ägo, men nu har den fått ny skrud.

Jag ska ärligen säga att jag inte hade en tanke på att måla väskan när jag hittade den på loppis, men någonstans (jag kommer tyvärr inte ihåg vart) såg jag en bild på gamla resväskor som målats vita och tyckte det var himla snyggt.
Väskan, som tidigare såg ut så här, målades vit med vanlig snickerifärg. Tre lager blev det totalt. Metallspännen och -hörn fick lite färg på sig dem med, men det var inga problem att få bort i efterhand. Jag maskerade dock över det lilla Viking-märket, så att det skulle vara kvar.
Som en liten detalj har jag stämplat ett par resmål på väskan. På ena sidan står det New Orleans 2007 och på locket Koh Lanta 2008. Jag har besökt båda platserna. New Orleans under Mardi Gras - vilket party! Och Koh Lanta, det var där vi gifte oss.
Jag har inte tänkt fylla väskan med resmål, då hade det redan varit betydligt mer text på den. Men jag tyckte det blev en rolig liten detalj.

Draperiet i bakgrunden, som jag diskuterade här, är numera helt vitt igen. Jag låter det vara så och lägger energi på att fundera på andra ting. Som golvet till exempel. Här uppe på loftet skulle jag vilja ta bort laminatgolvet och ta fram träplankorna som finns under. Jag har skrivit upp det på listan över ting att göra, men jag vet inte när vi kan få det gjort. Min man tycker nämligen att jag har lite för många saker på vår lista över ting vi ska göra...

Av JiLl frÅn eTt av 4 ruM.

17 kommentarer:

Livet på Vestergård sa...

Å, vad snyggt det blev med vitmålad resväska! Riktigt lyckat, och så snyggt med texten du stämplat på.
Ha en bra vecka! Kram Kicki

Lily sa...

Jättefin! Snygg text!
Jag blir sugen på att skaffa en resväska själv och måla..

Ha en skön vecka
Kram Lily

Ellemeller sa...

Det var veldig fint med kvit koffert!
Tusen takk for tips:)

LissenTo sa...

Vad snygg väskan blev, något att komma ihåg för mej också. Köpte en på ett loppis förra sommaren!

Vad roligt att veta vilket område du kommer ifrån.

Lycka till med era renoveringar!
Kram Lissen

Det är bitande kallt här, snön såg du ju!

FLOOSAN sa...

super snyggt!

millandante sa...

Hihi..fnissar över dina punkter på er lista...
Så fint att måla väskan och väldigt kul att skriva resmål på... Kul att få veta att ni gifte er i paradiset.. låter så underbart!
Ha en fin vecka!
Kram

Sussi sa...

Vad fin resväskan blev, wow!
Vad kul med minnes platsernas namn på.
Svärföräldrarna har en sån som jag vill ha, men de är inte övertalade klart än...
Ha det gott.
Kram Sussi

Nyanser av vitt sa...

Ha ha fler män som tycker att man har för många viprojekt :O)
Ha en fin måndag
Kram Agneta

Mitt hvite hus sa...

Kofferten ble kjempefin som vit... og så fin tekst du har skrevet...

ønsker deg en fin dag...

klem kerstin

Therese sa...

Vilken härlig makover, har också sett att folk målat resväskor vita och staplat dem på varandra och använder dem som nattygsbord och tv-rumsbord. Men din västka slår allt tack vare dina tryckta resmål!!! En snygg och kul detalj.
Hoppas helgenvarit avslappnande, själv har jag varit hos min mor och fyndat gamla veckotidningar - en guldgruva vad gällerr recept och inredningstips ;-) Ha nu en fin vecka Jill!

Kram
Therese - Sockenvägens Söta

Jill sa...

Det høres veldig kjent ut med en mann som synes at jeg har for mye på vi listen , som han ender opp med å måtte gjøre :-)
Kofferten ble kjempelekker når du hadde malt den!
Sikkert lurt å ikke ha for mange reisemål på den, kun de som betyr ekstra mye?
Ha en fin mandag!

Maliva`s verden sa...

Hei...så fin kofferten ble hvit m/stempel på...en idè jeg også tar med meg tror jeg. Takk for titten og god ukestart til deg fra Maliva

Min vrå... sa...

Så fin den blev! Jag gillade verkligen att du hade stämplat den på sidan. Kul ide!
Kram elin.

Renate sa...

kjempe stilig , flink du
klem

Fröken Fräken sa...

Fin väska, och roligt att du valt att stämpla något som du verkligen har härliga minnen ifrån (istället för Care diem, du vet...)

Har varit ut igår och skottat på balkongen eftersom det började bli omöjligt att öppna dörren (och så kom snö och is mellan så att man inte kunde stänga dörren när man väl fått upp den!!!) Det har snöat hur mycket som helst! Jag är less!!!

Pysselpralinen sa...

Oj vad modigt att måla väskan, det hade nog inte jag vågat. Det blev ju väldigt jämnt och fint också. Jag är nog lite för slarvig och otålig - därav inte alltid så nöjd med resultatet när jag målar. Och därför vågar jag nog inte måla allt. Kanske bra det. :-)
Kul idé att texta platserna ni varit på! Nu blev jag ressugen! Särskilt som dom varnar för 20 cm här också.
En grej är dock bra med snön och det är att det blir ljusare.

Förresten, jag är sugen på att testa att göra en kakelplatta i lera och du tipsade ju så bra om hur man kunde göra. Men lade du en tung tidning på, som typ en inredningstidning, eller en lättare som typ en dagstidning? Funderar på om den torkar om det blir för tätt..?

Cattis sa...

Vilken fin resväska.... Och den blev ännu mysigare med den enkla texten på den!! Jättefin....

Kjamis Cattis