24 april 2012

OUT OF SEASON


Det är inte alltid man får pysselinspirationen att matcha säsongen man befinner sig i. Dessa ljusstakar hade till exempel passat mycket bättre in i januari än nu i april, men jag tänkte ändå visa er innan jag ställer bort dem i väntan på en ny vintersäsong.

Inspirerad av denna fröken har jag tillverkat egna värmeljusstakar av lufttorkande papperslera. 
Egentligen är det ganska enkelt; bara att kavla ut papperslera, skära ut en valfri storlek på cirkel, forma den över valfri skål, nagga kanterna och låta torka. Jag har sedan målat mina vita och på insidan limmat fast bladsilver, för att sedan slarvigt svampmåla med lite mer vit färg. På utsidan har jag tillslut limmat fast en liten rund tingest, också den tillverkad av papperslera och stämplad med ett blomformat örhänge.

För er som undrat över om jag skulle använda mig av bladsilvret, cernitleran och linnetyget till ett och samma pyssel är svaret alltså nej. Bladsilvret är nu slut, vad jag gjort med cernitleran tänkte jag visa om ett par dagar och linnetyget är fortfarande inte införskaffat.

25 kommentarer:

Johanna Stålros sa...

Men så snygga- ser svåra ut att göra vilket är extra kul;) Kram

House number 11 sa...

Underbart vackra! Vad duktig du är!
Kram Jenny

Home of m sa...

Vilka söta skålar!
Fin blogg!

LissenTo sa...

Så tunnt sirliga ljusen ser ut, kan tänka mej vilket fint sken det måste bli. Vackert, vackert!

tinajo sa...

Vad fint - duktigt jobbat! :-)

Jenny sa...

Så fina!! Tack för att vi fick se dem, innan de stoppas undan ;)
Kram Jenny

Marits Hverdagsgleder sa...

Så fine de var :) Vakre bilder :)

Tina sa...

Så vackra, tycker de passar in så här på vårkanten ändå!

kram

Livet på Vestergård sa...

Så tjusiga ljusstakar du pysslat!
Kram Kicki

Unknown sa...

Så flotte små skåler:)
Flink du ♥

Her er det og sesongpynt, men noe henger litt igjen, blant annet to små hvite påskeegg med sommerfugl på, hihi, klarer ikke pakke de bort, de er så søte;)

Catje sa...

Har du seriøst laget disse sjøl??????Dette var noe av det vakreste jeg har sett når det gjelder skåler/lysestaker! De var fantastisk vakre! Disse kan du seriøst selge for mange penger!!! :) Du kaller det papirleire? Og så står det noe om cernitleire? Er dette vanlig Panduro-varer? MÅ HA!

Fröken Grön sa...

Men jisses, så läckert! Ser ut som något dyrt man hittar i designaffären.

Hoppas du har en fin vecka!
Kram från Sverige!

/Anna-Karin

PIAZZAN en inredningsblogg sa...

åh ..de var verkligen jättefina...jag som inte bruka pyssla så mycket tror t o m att jag ska göra ett försök och skapa några ljuslyktor...just den leran är ju väldigt lätt att jobba med , så det här borde man väl klara av ;) ...*skrattar

STOR kram upp till Norge
från Göteborg/ Pernilla

Lifestyle By Lena sa...

Såååå fina, skulle man våga göra ett par kanske ? ;)

livinganddreams.blogspot.com sa...

Helt ljuvliga! :)
Vad mycket fina bilder du bjuder på! :)


Tess

Casa of Mia sa...

Väldigt vackra!

Gardrnhouse sa...

Så snygga! Och en nyhet för mig, har aldrig hört talas om papperlera.
Spännande att få se resten.
Kram Sussi

Kia sa...

M fick sån där lufttorkad lera i julklapp men än har hon inte provat.

Skönt med en egen kväll i veckan! Det behöver man.

Kram Kia

kavallinskan sa...

Superfina!

en matsked grejer sa...

Riktigt riktigt fina!
Ha det gott!
Kram Cecilia

mia sa...

Så söta! Va duktig du är.
Ha en riktigt trevlig helg
Kram

Anna sa...

Otroligt fina och sköra!
Jag tycker passar väldigt bra även nu i april!

Ha en skön helg!

elin sa...

Otroligt fina, hade nog personligen haft dem framme jämt =)

Katta sa...

De är ju jättesnygga!! Och passar vilken årstid som helst tycker jag. Kram Katta

Fröken Fräken sa...

Ah, cooolt att få se dina ljuslyktor! Och det slår mig att jag ska ta och måla mina, vill också ha de blanka. Fast som du säger, det är ju lite sådär att man nu får så många ideer till ljusstaksskapande när det egentligen börjar bli för ljust för at ha levande ljus tända.