19 mars 2012

STUMPLJUSSTAKE I BETONG

Kommer ni möjligens ihåg 25-kilos säcken med betong som jag köpte för att tillverka dessa ljusstakar?
Det gick ju åt en väldigt liten del av den betongen och jag har sedan dess funderat på vad jag skulle gjuta mer. Nu har dessa funderingar resulterat i en stumpljusstake med plats för 9 ljus.

Jag har använt en gjutform för en markplatta, inköpt hos Panduro. I botten av formen la jag ner en bit platsduk med spetsmönster, för att få till en lite mer spännande ovansida på ljusstaken. Jag använde dubbelsidig tejp för att sätta fast ljuhållare, men öppningen nedåt. Därefter fyllde jag formen med betong och lät det brinna i kanske 24 timmar innan jag försiktigt tog bort formen.
Resultatet blev lagom rufft och absolut lyckat. Är ni som mig och tänder en massa stearinljus under vinterhalvåret är denna typ av ljusstake helt perfekt. Det finns ju en hel del olika varianter att köpa, men att tillverka en egen kan absolut rekommenderas. Då får du den precis som du vill och dessutom till ett mycket bra pris. Gissar på att allt material jag använt gått på kanske 60 kronor och då inklusive en form som jag kan använda till nya projekt.

26 kommentarer:

InnsidenUt sa...

Å så fin den var, rett og slett kjempetøff:) Klem fra Agnete

Sabelhagens Olivlund sa...

Wow, vad snygg den blev!! Gillar verkligen den ruffa ytan på betongen. De andra ljusstakarna som du gjort i länkningen, var hur fina som helst. Vad sugen jag blir på att göra egna:)).
Ha det gott.
Kram Maria

tinajo sa...

Fint! Måste ge mig på att kladda med betong (för jag skulle garanterat kladda ned mig) någon gång, har varit sugen att testa! :-)

Unknown sa...

Den ble kjempefiiin:)
Så stilig med all denne betongen altså ♥

Vintage House sa...

Hej
Det blev kanonsnyggt:)
kram i massor
sandra

Elna sa...

Wow vad fin! Utlottning, utlottning, utlottning...... *ler*.

Kram

LissenTo sa...

Du har alltid nya ideer som du prövar med snyggt resultat. Vad fin ljusstaken blev.

Antar att du har fler ideer och en massa betong kvar. Ser fram emot nya projekt.

Kram Lissen

Kari sa...

Super-lekkert. Herlig når kreativiteten slår seg løs. Klem

Emma - Från min sida sett sa...

Fantastiskt fin! Du är så kreativ! Sushin igår var en riktigt bra start på veckan:-)

Kram Emma

studio karin sa...

Får jag tipsa om en tävling som kanske passar dig/läsarna inne hos mig? Annars ta bort detta : )

http://studiokarin.blogspot.se/2012/03/tavling-vinn-en-rossy-lampa.html

mvh Karin

HEMMA sa...

Så snyggt!
En sån ska jag också försöka mig på i sommar!
En fin dag till dig, MALIN

Gardenhouse sa...

Snyggt och praktiskt! Jag gör som du säger en egen.
Fast först semestrar jag klart...
Kram Sussi

Catje sa...

Kjempekul! Skal forsøke å få samboeren hektet på støping :) Han støper jo alt mulig annet ute-ting, så da kan han vel støpe interiørting også? Skal samle sammen noen tips til han så har han noe å kose seg med på hytta i sommer :) Men kan jeg spørre om hva slags lysholdere du brukte? Noe du har kjøpt på Panduro det også?

Johanna Stålros sa...

Verkligen rufft och snyggt! Bra jobbat. Kram

Marits Hverdagsgleder sa...

Skikkelig tøff!

Katta sa...

Det där är en toppenide! Riktigt snyggt och smart. Har själv en massa oanvänd betong här hemma får se vad det blir av den. Ha en fin dag, kram Katta

Black Iris sa...

Jättefin blev din stake. Inget är väl så bra som de hemmagjorda sakerna.. Sånt gillar jag..

Maidi

sa...

Hei!
Ønsker deg en fin onsdag :)
Vil du vinne et gavekort på 300 kr fra Solstrand Interiør kan du
prøve lykken inne hos meg nå :)
Klem Anette

Hege Morris sa...

Kjempe tøff!
Ha en fin dag!
klem Hege

mia sa...

Betong är verkligen snyggt i sin enkelhet. Nu blev jag sugen att försöka mig på något liknande :)
Önskar dig en fin dag

Radhusdrömmar sa...

Åh vilken fin!! Vad duktig du är som pysslar en massa :)
Kul med något egentillverkat.

Kram!!!

Johanna

Tina sa...

Jättetuff!
påminner lite om min runda, vilket ståhej jag hade när värmeljusen poppade upp hela tiden..

kramen

Fröken Fräken sa...

Hur snyggt som helst! Och sådär elegant samtidigt som det är lite rufft = min favoritkombination. Men varför har jag inte upptäckt dessa gjutningsformar på Panduro?! Skandal! ;-D

Fruehuset sa...

Herlig!
For ein fin og enkel idè:)
Koselig!

Kia sa...

Perfekt! Börjar bli dax att gjuta lite nu. Du kan använda tapet med struktur om du vill ha mönster också. Gärna en med lite glatt yta.

Ha en toppen vecka!
Kram Kia

Sofia sa...

Finfin ljusstake! Betong är ett fantastiskt fint material.