18 februari 2011

JAG KAN INTE FÅ NOG

Så är det, jag kan inte få nog av tulpaner under denna årstid (och gärna i ett par månader framöver). Min senaste favorit är tulpaner på lök. För det första är det himla snyggt, men också väldigt praktiskt då de har allt inne i löken för att överleva. Inget vattnande eller snittande av stjälkar. Jag har bara tagit dem ur krukan med jord, separerat rötterna, sköljt dem rena och placerat dem i en korg av ståltråd. Här har de nu stått och frodats i snart en vecka och visar inga tecken på att vissna.

Något jag också har svårt att motstå är fjärillar och fåglar. Häromdagen knåpade jag ihop några nya pappersfåglar att hänga i min trollhassel och i helgen ska jag fixa med en fjärillsvägg. Undrar om man kan låta vissa saker gå för långt...?

De fina trycken kommer från Black Baroque, spontant inköpta efter ett tips från Lisbeth
En tredje ting jag tycker väldigt mycket om för tillfället är tiden - den går nämligen väldigt fort. Idag är det fredag igen! Förutom att fixa med fjärillsväggen har jag i helgen tänkt mig en tur till Ikea och Stoff & Stil, städa arbetsrummet och sy ett par kuddfodral.

En riktigt fin helg till er kära läsare!
De är ni och era snälla hälsningar som gör det extra roligt att blogga.

32 kommentarer:

hemma hos lilla mej sa...

Här har du en till som inte får nog av tulpaner.Bara så underbart.Vad härligt med en tur till Ikea.Önskar dej en mysig fredag.Varm kram Rita ♥

Catje sa...

Godt tips det med tulipan på "rot". Mine avkuttende tulipaner vokser seg jo ut av vasen sin med en gang.

God helg!

Catje

LissenTo sa...

Visste inte att det fanns sådan tulpaner. Vad fint det blev i korgen.

Trycken är superläckra och ser fram emot din fjärilsvägg.

Du har mycket på gång i helgen, Jill.

Tack mina fina vän för dina rader både hos mej och i fabriken. Dom värmer.

TREVLIG HELG. Kram Lissen

(eddas) sa...

Har de stått en uke uten vann??
Ja..det er så koselig med vårblomster i hus nå...vår vår kom til meg:)
klemklem

Johanna sa...

Hej hej:)

jag hade ingen aning om att det fanns sådana tulpaner! Superfina tycker jag!

Trollhassel är så fint!

Tack för dina fina kommentarer hos mig, jag blir så glad!

Ha en toppenhelg:)

Kram Johanna

Nyanser av vitt sa...

Så fint du pysslat. Jag köper nya tulpaner varje fredag. Både bukett och i kruka. Älskar dem.
Ha en mysig helg
Kram Agneta

Petronella sa...

Jag visste inte ens att det fanns att köpa tulpaner med lök - Verkar himla smart! Och snyggt. Och hållbart :)

Ha en riktigt go helg, och kul att du tittade in o kommenterade hos mig! //Petronella

Lantliv och Loppis sa...

Härligt med tulpaner som har lökarna kvar =)
Kul att dom står sig så länge!
Angående den trasiga ljuskoppen i fattigmanssilver så var jag tillbaka med den och fick en ny! =)
Ha en trevlig helg!
Kram Ellen

en matsked grejer sa...

Men vad kul gjort med dem på lök! Ser effektfullt ut i trådkorgen!
Fina bilder...
Skön helg!
Kram Cecilia

Therese sa...

Så vackra bilder! Tulpaner kan man inte få nog av nej... känns bra mycket bättre med lite blommor som piggar upp.

Klossarna "home" köpte jag på en marknad i London. Men jag antar att de är ganska enkla att göra... några träbitar som man målar och sen sliter ner lite och sedan trycker dit en bokstav. Japp, jag tror nästan på det själv;) haha

Ha en toppenhelg och vad kul med Ikea:) Kram Therese

NIB admin sa...

FANRASTISKE bilder! Good helg!!

Solveig

Lilla gårdshuset sa...

Oj vad fiffigt och vad snyggt det var! Kanske får vara en liten härmapa *blink*.

Kramis/Heléne

himlaverket sa...

Underbart läckert att man ser tulpanlökarna och att de ändå står sig. Naturen är så fiffig...
kram ullamaria

Minellie sa...

Tack vännen! Som vanligt har du rätt ;)
Precis vad jag behövde!! Kramen!

Livet på Vestergård sa...

Så snyggt med tulpaner på lök i din korg!
Fåglar och fjärillar låter härligt nu när man väntar på våren.
Kram Kicki

mylovelygrandma sa...

Så mycket vackert du visar! Kanske också ska ta och köpa mig tulpaner på lök! Nu ska jag kika vidare på din fina blogg! tack för avtrycket hos mig och trevlig lördag!! Josefin

♥ Min lilla Stuga ♥ sa...

Va fina dom är, tulpaner på lök! :)) Va fint du har gjort och har det.

Önskar dig en skön helg. :)

Hanna sa...

Ha en fin helg.
Kram
Hanna

Fröken Grön sa...

Tulpaner muntrar verkligen upp en annars kanska tråkig period, - jag unnar mig nya varje vecka. Tulpaner på lök var ingen dum idé; dessutom väldigt snyggt att inte behöva sätta dem i vas med vatten.
Ha en skön helg!
/Anna-Karin

Radhusdrömmar sa...

Du visar så mycket fint, jag gillar verkligen alla fina stilleben som du gör!!

Ha en fortsatt bra helg!

Kram Johanna

Mitt hvite hus sa...

Nydelige bilder.. tulipaner er vakkert..og på løk i en kurv som du har gjort var veldig dekorativt


god helg o=)

klemmer

Anonym sa...

Hej tjejen,
tycker absolut inte att man kan gå för långt när det gäller fjärillar, de är ju såååå vackra.
Ser verkligen fram emot att få se din färdiga fjärills vägg :).

Måste tacka för tipset med tulpaner på lök. Både vackert och praktiskt!!! Ska se till att investera i några snarast:).

Kram Maria

Gardenhouse sa...

Så läckert med tulpaner på lök, måste jag också prova.
Vackra bilder som vanligt här hos dig!
Fin ny header också.
Trevlig fortsättning på helgen,
kram Sussi

I mina gömmor sa...

Riktigt häftigt att sätta lökarna i en korg, har använt tulpamlökar utan jord förut men inte på det sättet. Snyggt!

Kram Malin

Mycket annat & lite betong sa...

Kul att se dina olika tulpanarrangemang!
Så fint att ha lökarna kvar och att de står så länge.

Ha en trevlig helg!
Agneta

Monkan sa...

Tulpaner är ju underbara, precis som dina fina bilder. Jag får inte mina tulpaner att växa i krukan, jag kanske ska testa din metod och "frigöra" lökarna. Festlig idé det där med blommor i Iiittala-lyktorna också.

millandante sa...

Huj vad jag gillar dina bilder från frukosten!! Eller ja, jag gillar ju alla dina fina bilder!!!

Hade ingen aning om att tulpanlökarna inte behövde varken jord eller vatten, så fräckt och så fint!! Ska inskaffas!:)

KRAM

Keiserens nye trær sa...

Hurra for løkblomster! Man kan aldri få nok, sant? Her er leiligheten full av muscari, krokus og andre søte blomster på løk. I tillegg fant vi fantastiske ranunkler rett før helgen. Yey!
Det venter forresten en liten overraskelse inne hos oss...
Ha en strålende søndag!

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Så fine bildene er! Ah- vil ha...
Knallflotte foto!
Klem

Therese sa...

Vilka härliga frukostbilder, och tulpaner på lök måste jag ta och spana in, för det var verkligen både snyggt och praktiskt!!! Alltid lika ljuvligt att kika in här hos dig <3 Kram kram!

Mormorsglamour- pyssel och inredning sa...

Vilken tokbra idé! Alldeles i min smak, jag har ju dessutom en likadan ståltrådskorg som jag inte vet vad jag ska ha i.
Tack för tipset!
Kram
Helena

Emelie - Mamman som älskar vitt sa...

Samma här! Finns inget underbarare än tulpanerna på våren. Har 2 buketter hemma och man blir så glad varje gång man ser dem :-)

Ha en fin lördag!