6 oktober 2009

Röda äpplen

Härligt röda äpplen hör hösten till. De är inte bara goda, utan dessutom vackra att titta på. Våningsfatet passar utmärkt som fruktfat, och ger dessutom lite höjd till dekorationen. Jag tycker själv att det är viktigt att tänka i flera dimensioner när man pyntar hemma. Ett stilleben kan lätt kännas platt om man inte använder sig av ting med olika höjder. Här utgör keramiken och ljusstakarna från Granit en bra bas. Ljusen sträcker sig uppåt där de möter rosorna. Våningsfatet är trappan som äpplena klättrar på, och fungerar som den sammanbindande länken. Just så kan man tänka.
Ni vet ju redan är jag är tokig i keramik. Denna lilla skål och bägare i vitt, köpt på Magasin Åtta i Sundsvall, är tillverkade av keramikern Ulrica Bergström. Skålen har en söt kant och ordet lycka är tryckt på insidan. Bägaren har en vacker reliefmönstrad ros på utsidan.

Jag avslutar dagens inlägg med att tacka alla ni söta som lämnar så härliga kommentarer. Jag ler stort när jag läser.


Just nu skrattar mannen min glatt åt tv-reklamen; foundation med synkroniseringspigment. Vad är det?!?

8 kommentarer:

VITA NYANSER sa...

Vad kul att du är en av dem som kikar in till mig ibland, man får tassa runt, gör själv det = ). Kul att du är med i min utlottning! Inlägget här nedan ser så himla mysigt ut!

Kram L-L

millandante sa...

Ja just det, det är det jag också har, väldigt ont i halsen...=D

Vilken urfin keramik!! Så härligt med "äkta" vara! Äger inget våningsfat men det får det snart bli ändring på...
Vackra bilder!!
Kram

Ocean showroom sa...

Kjempefine fat! Jeg liker også godt å bruke etasjefat til bådemat/frukt og andre dekorasjoner:) Gjør seg alltid godt!

Klem, Lene

Margrethes hus og hage sa...

Det var et koselig høstinnlegg med deilige røde epler :)

Og så koselig keramikk.

Ønkser deg en fin onsdag! Hilsen Margrethe

Fröken Fräken sa...

Ja, jag tycker att man både ska tänka i höjder, placera saker i grupp samt lämna ordentligt med luft när man dekorerar. Och just nu är jag dessutom svag för struktur istället för mönster. ;-)

Nu blev jag ju sugen på äpplen med kanel i ugn, när jag såg dina härligt röda äpplen...

Myownhome sa...

Vilka härliga bilder. Äpplenas färg var verkligen avcker. :)

kram
//Johanna

Femtio vita kvadrat... sa...

å vilken mysig blogg du har! kul att jag hittade hit tycker jag:)

härliga höstäpplen!

/Tove

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Så vackra bilder!! Röda äpplen är sååå vackert!!!

kramis Millis ♥