15 juni 2009

Pavlova


I helgen bakade jag Pavlovatårta för första gången i mitt liv. Och när jag serverade den till kaffet berättade en av våra gäster att det var hennes favorit. Perfekt tänkte jag, innan jag började oroa mig för att jag misslyckats. Ett proffs skulle ju smaka min första gången tårta...

Men den fick med beröm godkänt och så här i efterhand – hur misslyckas man egentligen med en Pavlova?

Ingredienser till 4 personer

4 äggvitor
1/2 krm salt
2 1/2 dl strösocker
1 msk maizena
2 tsk vaniljsocker
1 tsk vitvinsvinäger
500 g jordgubbar
2 1/2 dl vispgrädde
Citronmeliss

Gör så här
~
Sätt ugnen på 225°C. Rita upp en cirkel på ett bakplåtspapper, ungefär 20 centimeter i diameter och placera på en plåt.
~
Vispa med hjälp av elvisp äggvitor och salt till hårt skum. Fortsätter att vispa, samtidigt som du tillsätter sockret lite i taget. Vispa tills smeten är fast och glansig, och klarar ”bunken ovanför huvudet”-testet.
~
Vispa på låg hastighet i maizena, vaniljsocker och vinäger. Bred ut smeten i cirkeln på bakplåtspapperet och gör en fördjupning i mitten av smeten.
~
Sänk ugnsvärmen till 125°C och sätt in plåten i nedre delen av ugnen. Grädda cirka 1 1/2 timme. Stäng av ugnsvärmen och låt marängen stå kvar tills ugnen svalnat.
~
Här låter jag den stå tills det är dax för servering.
~
Skär jordgubbarna i halvor och vispa grädden.
~
Lägg upp marängen på ett fat, bred på grädden och garnera med jordgubbar och Citronmeliss.

Farligt gott!

8 kommentarer:

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Mmmm yummiyummi..ser så gott ut så!Har just ätit jorgubbar mjöl o glass på vår altan...inte dumt det heller;)))

ha en fin dag!!! Millis♥

LYKKEBO sa...

Den så god ut!! Skikkelig sommerkake!! Tar med meg oppskriften..tror jeg må prøve meg på den en dag...

Ha en fantastisk fin ny uke:)
Klemmer

Pysselprinsessan sa...

Vilken flytt!! :) Men fint blev det!

Inga Norgesglass! Hi hi! Ja, då är det på tiden! :D

Kramar

B-M sa...

Åh, det såg gott ut :-) Den kanske man ska testa till midsommar! Kram kram

Radhusdrömmar sa...

Javisst är det gott! Jag har gjort det ett par gånger, har en bild på det i högerspalten på min sida. En chokladpavlova från Leilas senaste bok.
Mums!!!!

Kram!
Johanna

Forførende Farger sa...

Sukk...
Hvilken fristelse du har lagt ut bilde av i dag!!!
Aldri hørt om denne kaken før. Mulig den har et annet navn på norsk. Noen som vet?

Noterer oppskriften...

Anonym sa...

Ser mkt gott ut. Har länge tänkt göra pavlova men kommer mig inte för. Verkar så himla gott.

Karin
Rosa maränger.blogg.se

millandante sa...

Ja det där ser verkligen farligt gott ut!
Kram